Här på denna blogg kommer vi att lägga debattinlägg, tips från er på klubbarna, referat m m som ej passar in på någon sida på vår ordinarie hemsida. Maila dina inlägg till cas.birca@telia.com

måndag 8 februari 2010

Vi fick en mail om användning av SÄKERHETSVÄST....

Vi fick en mail till distriktet i en mycket angelägen fråga - nämligen användningen av säkerhetsväst - här nedan följer mailen:

Hejsan!
Jag vet att Elisabeth Hedman från NSD har ringt er på Ridsportförbundet angående användning av säkerhetsväst på tävling. Det är svårt att ställa krav på alla ryttare över 18 år att de ska ha säkerhetsväst på sig när de tävlar, men går det inte att ställa krav på att ialla fall ryttare på unghäst skall ha det? Och samtidigt, skulle det gå få igenom ett krav/en lag på säkerhetsväst på tävling så skulle fler använda dem och då skulle skadorna minska.

Jag tycker att det är jätteviktigt med säkerheten vid hoppning!

Jag fick själv lära mig en hemsk läxa då jag ramlade av vid en klubbtävling och fick en kota i ryggen krossad. Det var raka vägen till akuten och sedan flyg till Umeå för röntgen, magnetröntgen och operation. Jag kunde varken stå eller gå från en början. Kotan blev intryckt mot ryggmärgen och jag var millimeter från att bli helförlamad.

Jag har fått lära mig gå på nytt. Jag har inte kunnat ta hand om min son. Jag har en nervskada som gör att jag äter mediciner varje dag som gör mig groggy och yr. Vägen tillbaka till det vanliga är hemsk. Min önskan är att ingen annan skall behöva genomgå det jag fått gå igenom.

På min klubb har fler börjat använda väst efter min olycka och alla som besökt mig har gråtit. Det har varit hemskt, men huvudsaken är att fler har västen på sig även om den känns obehaglig till en början. Man vänjer sig! Jag har själv en väst, men den där oktoberdagen 2009 hängde jag tillbaka den på kroken vid spiltan och gick ut i ridhuset.... Hade jag haft den på mig hade jag nog blivit skadad men inte alls lika allvarligt som det blev nu.

Går det på något vis påverka så att fler använder väst?
Går det på något vis att ställa de kraven på ryttare över 18 år?

Mvh
Linda Henriksson (Luleå Ridklubb)

Svaret till Linda är att när det gäller reglerna vid tävling så är det Svenska Ridsportförbundet centralt (SvRF) som gör dessa regler (TR). Antagligen KOMMER det så småningom att bli obligatoriskt med väst även för ryttare över 18 år. Frågan är dock när? Vad distriktet kan göra är att ta med sig frågan vid diskussioner med förbundet. Som enskild person kan man även skicka in sina åsikter till SvRF. (Tycker du skall göra detta, Linda).

Sedan kan man bara hoppas att alla ridskolor/instruktörer/tränare uppmuntrar användningen av säkerhetsväst vid all ridning - inte bara hoppning. Det är ett uppdrag för alla oss som på något vis är engagerade i hästsporten. Alla olyckor går inte att undvika men en väldigt god "förebyggande" säkerhetsåtgärd är dessutom att utbilda ryttare och hästar väl när det gäller god grundridning, balans och hantering!

Till sist vill vi önska Linda lycka till med din rehabilitering och hoppas att du blir helt återställd så småningom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar