Här på denna blogg kommer vi att lägga debattinlägg, tips från er på klubbarna, referat m m som ej passar in på någon sida på vår ordinarie hemsida. Maila dina inlägg till cas.birca@telia.com

onsdag 23 mars 2011

På tal om träning...

En sak som jag funderat på under en längre tid är hur olika vi tänker när det gäller träning av häst och ryttare… Detta eftersom jag så ofta jag har tid och möjlighet brukar titta på när tränare har lektioner. Detta för att få idéer till mina egna lektioner samt förhoppningsvis inspiration.

Något som jag då noterat är att en ”normal” lektion på 30-40 minuter (vilket ofta är längden på privatlektioner) ofta går till som följer…

Man rider runt, runt, runt antingen på volt eller fyrkant i trav och/eller galopp. Det görs i allmänhet väldigt få övergångar mellan gångarter och i princip enda gången man skrittar är om man ger hästen lång tygel någon stund. Många gånger lyser även rörelser med sin frånvaro – och gör man sådana så är det ofta ”hela” rörelser som skänkelvikning en hel diagonal eller öppna längs en hel långsida.

Främsta fokus på lektionen brukar ofta vara ”ta hästen lite rundare i formen”…

Ovanstående scenario (med undantag av den allt ”rundare” formen) hade jag nog knappast reflekterat över för 15 år sedan eftersom jag själv då red på det viset. Numera kan jag dock tycka att det är ”kilometerträning” mer än något annat. Sådant sysslar jag numera med ute i skogen! Det är ju i ständiga övergångar, förändringar i formen (längre/lägre, högre), fokus/krav på kontakten med hästens mun, rörelse- och riktningsförändringar osv som man utvecklar (och även testar) såväl hästen som ryttarens förmåga – inte genom att träna kilometervis med trav och galopp utan övergångar!

Bosse Tibblin (min dressyrlärare på Strömsholm) sa ofta om ovanstående "kilometerträning" i ridhus att "detta är inte hästträning utan hästutnötning". Det är inte i så många avseenden som jag har samma uppfattning som Bosse men detta är en av dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar