Här på denna blogg kommer vi att lägga debattinlägg, tips från er på klubbarna, referat m m som ej passar in på någon sida på vår ordinarie hemsida. Maila dina inlägg till cas.birca@telia.com

torsdag 28 oktober 2010

Ridledarkurs 2010
















Under sommaren som gått utbildade jag mig till ridledare. Tanken att fortbilda mig har alltid funnits med hos mig under de senaste sju–åtta åren. Men letande av häst och graviditet och andra livssaker har kommit emellan. Men under våren så gjorde jag ridprovet hos Maria Eriksson och det gick bra, även om hon tyckte att jag skulle hårdträna hoppningen lite inför RIKkursen.

Det gjorde jag och Zirconia också. Mycket på egen hand eftersom att vi ej har någon instruktör på vår förening Haparanda Ryttare.
Zirconia är min egen häst. F. 2001 efter Crimson-Cerlinda- Billion. Hon har varit i min ägo nu i två år. Kort sammanfattat så är hon ett känsligt sto med energi och temperamentssvängningar.

Sju veckor före RIKkursen så fick hon en sträckning i de leriga vårhagarna och det var lite osäkert huruvida jag skulle kunna ta med henne. Men efter en tur till Finland och veterinären så blev hon friskförklarad. Tack för det!

Vi valde att åka till RIK på Strömsholm istället för till Nordmaling. Mest beroende på att kursen i Västerbotten började redan 12 juni och det passade inte med min semester. Men så klart var jag också nyfiken på Strömsholm.

Det var en lång resa dit ner och jag och Zirconia övernattade i Örnsköldsvik.
Väl nere så var det intensivt från första till sista stund under tre veckor. Det var uppstigning vid 6-tiden och vid klockan 8 på kvällen var man klar. Jag minns att jag hade en söndag som jag kunde ta det lite lugnare och då skulle ändå hästen skrittas ut i en timme och skötas om samt att det skulle läsas på till diverse prov.

Under hela tiden var det ca 30 plusgrader och sol. Det är längesedan jag svettats så.
Vi red ca fyra lektioner varje dag. Dressyr och hoppning. Det var också tre teoripass och stalltjänst och skötsel av häst och utrustning. Det var toppen att maten var färdiglagad och att det fanns gofika och glass att köpa i närheten.

Dressyren var mest i Vita ridhuset. Lena Annergård höll lektion för oss och vecka två började vi att hålla lektioner för varandra. Vi gick igenom allt från grunden fram till ryggning. Vi gick inte in på skolorna. När vi höll lektion så hade vi två lektioner på raken i dressyr och detsamma i hoppningen.

Inom hoppningen, som vi hade mest i Gula ridhuset eller det nya stora, så gick vi igenom allt från bommar till banhoppning en meter. Vi red också ut och det absolut roligaste var ju att prova på fälttävlanshinder. Tänk att jag och Zirconia har hoppat bank, vatten, stockar och pianobank. Oerhört spännande och lärorikt! Det var också helt underbart att galoppera på Österängarna och galoppbanorna.

Inom teorin så jobbade vi med häst och stallkunskap, dressyr- och hoppteori och instruktörskunskap. Mycket handlade om säkerhet. Lilla svarta boken ”Ridinstruktion” var det bara att lära sig utantill. När proven kom i dressyr, hoppning, instruktörskunskap och bronsmärke så var det bara att kunna allt. Jag minns att jag skrev hela provtiden och ändå var det precis så att man hann svara på alla frågor.

Omgivningen i Strömsholm var så klart helt underbar och jag minns dessa vackra ridhus och krattade gångar. Kurskamraterna var toppen! När man är tillsammans tre veckor så blir man ganska sammansvetsade och det var roligt att lära känna så många med ett gemensamt intresse. Vi var totalt 36 stycken och var uppdelade i tre grupper. Min grupp kallades för Tigrarna. Vår grupp vann hoppningen (även om jag och Zirconia vägrade ut oss) när vi hade 1m tävling och gruppen kom tvåa i dressyrtävlingen i LB.

Jag minns denna kurs som helt underbar och skulle inte tveka att åka ned igen. Kan verkligen rekommendera detta till er som är sugna. Gå ULKen, gör ridprovet och satsa på RIKen – en verklig investering för dig som vill utvecklas inom ridsporten!
Lena Hannu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar